Nieuwe VR-scenario’s in ontwikkeling binnen Summa College
Het gebruik van VR om klinisch redeneren te ondersteunen
De school voor Zorg en Welzijn van het Summa College in Eindhoven is partner in het StimulanZ project. Summa College integreert simulatieleren al meerdere jaren in hun onderwijsprogramma’s en heeft recent samen met Enversed Studios het eerste scenario voor klinisch redeneren met Virtual Reality (VR) opgeleverd. In dit scenario wordt meneer de Vries opgenomen in het ziekenhuis vanwege veel hypo’s en instabiele bloedsuiker. In de game krijgt de verpleegkundige-in-opleiding meneer de Vries onder haar hoede, neemt de anamnese af, zorgt ervoor dat hij stabiel wordt/blijft en geeft de benodigde informatie door aan de behandelend arts. De situatie ontwikkelt zich afhankelijk van de keuzes die de student maakt, waardoor de speler zich bewust wordt van de gevolgen van genomen beslissingen.
Voordelen voor de student
Het scenario word meestal in tweetallen gespeeld. Eén student zet de VR-bril op en de andere kijkt mee op een tablet of laptop. Na afloop bespreken de studenten met elkaar de situaties, beslissingen en gevolgen met elkaar. De VR kan ook worden ingezet voor klassikale bespreking, waarbij de docent of een student draagt de bril en het scenario doorloopt, terwijl de rest van de klas meekijkt op een scherm. Bij elk beslismoment wordt de VR stopgezet en volgt er discussie over de te nemen beslissing. Door de inzet van VR zijn de lessen klinisch redeneren veel interactiever en vooral veel meer gestuurd vanuit de student.
Doorontwikkeling van scenario’s in het StimulanZ project
Marc Zwamborn (werkpakketleider) vertelt: “Natuurlijk zijn we er niet met de oplevering van het eerste scenario, wij willen in elk geval scenario’s voor verschillende zorgopleidingen en per opleiding ook meerdere situaties. We zijn nu bezig om de noodzakelijke stappen vast te leggen en een format te maken waarmee de inhoudelijke informatie kan worden overgebracht naar de bouwer van de applicatie. Deze activiteiten worden uitgevoerd onder de vlag van het StimulanZ project en diverse stakeholders worden uitgenodigd om deel te nemen aan de ontwikkeling, testing van scenario’s en trainingspakketten etc. De VR-applicatie is nu beschikbaar voor intern gebruik en zal in de toekomst verder worden ontwikkeld. We willen binnen StimulanZ kijken hoe deze scenario’s ook inzetbaar zijn voor andere onderwijsinstellingen en wat dit betekent voor de productiestappen en de ontwikkelde formats.”
Voor meer informatie over deze StimulanZ-activiteit kan u contact opnemen met Marc Zwamborn: m.zwamborn@summacollege.nl
StimulanZ | 14/02/2024
Gerelateerd nieuws
Blijf je graag op de hoogte?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!